Hvorfor lage et budsjett? Det er ikke alle som ser nødvendigheten av et budsjett, så her er seks grunner til hvorfor dere bør ha det:
- Slipper tomme bankkontoer etter bryllupet.
- Slipper unødvendige krangler om pengebruk i forbindelse med bryllupet.
- Hjelper dere til å se hva dere har råd til og hva som dere burde la være å prioritere.
- Hjelper dere å få et bevist forhold til hva som koster og hva dere ønsker å bruke penger på.
- Hjelper å holde fokuset.
- Om noen skal bidra økonomisk til deres bryllup kan det være veldig lurt å vise til budsjettet i forhold til hva deres penger blir brukt til. Kan lett være noen som føler at de kan være med å bestemme siden de har betalt så mye, og da er det greit å vise til hvem poster de har vært med å betalt.
Hvordan lage et budsjett? Når dere skal lage et budsjett er det noen steg som kan være lurt å følge:
- Bli enig om hvor mye penger dere har tenkt å bruke. Det vil si hvor mye ønsker dere å bruke, og hvor mye tillater deres økonomi at dere bruker. Det er viktig å finne et tall som dere begge er enig om og som er realistisk. Det er ikke morsomt å starte det nye ekteskapet med masse gjeld, for regningene må betales om de er med i budsjettet eller ikke.
- Det kan være lurt å ha en egen bankkonto for bryllupet. Sett alle penger dere skal bruke på bryllupet inn på denne kontoen, da er det enklere å se hva en kan bruke på bryllupet og holde kontroll med kostnadene. Etter bryllupet kan denne kontoen brukes som en felles sparekonto.
- Finn en gratis budsjettmal på nett, eller lag en selv i excel.
- Fyll inn budsjettmalen.