I motsetning til dåp er en navnefest en ikke religiøs feiring av barnet, og har fokus på å feire at et barn er født, at det har fått sitt eget navn og en ønsker barnet velkommen til verden.
Under er en huskeliste over ting en bør tenke på når en planlegger navnefest. For deg som ønsker en kortfattet liste finner du den her.
Ønsker du en Humanistisk navnefest, eller ønsker du å invitere til en personlig feiring av barnet? Om dere velger å ha en Humanistisk navnefest arrangeres det av Human-Etisk Forbund. De vil da holde en seremoni der det vil være noen taler og kulturelle innslag, og dette er noe alle kan gjøre. Om dere ønsker mer informasjon rundt Humanistisk navnefest anbefales det å gå inn på Human-Etisk- Forbund sine nettsider.
Listen videre går ikke igjennom ting en må huske på til en Humanistisk navnefest seremoni.
Det finnes mange navnbøker en kan få god hjelp fra, samt mye informasjon på nettet om hvordan en skal velge navn. Det viktigste er å finne et navn dere begge liker, og som dere føler passer til barnet deres. Noen av momentene som ofte blir vurdert ved navnvalg er:
Først og fremst, vær ute i god tid, da er det større sannsynlighet for at alle kan.
Veldig mye av det dere planlegger videre vil være avhengig av hvor mye dere har tenkt å bruke på navnefesten. Det er viktig å være realistisk rundt hvor mye en kan og vil bruke. Å arrangere selskaper er dyrt, men det er mye en selv kan være med å påvirke om en er kreativ. Under våre sider DIY finner du forslag til ting du kan lage selv til festen.
Tips til å redusere kostnaden kan være:
Inviter dem du måtte ønske til navnedagen. De fleste velger å invitere barnets tanter, onkler, fettere, kusiner, besteforeldre og oldeforeldre. Det er også de som inviterer nære venner av familien. Dette vil ofte være avhengig av hvor stor familie dere er og budsjettet for feiringen.
Her er ulike forslag til hvor navnedagen kan bli holdt:
Om festen ikke skal være hjemme bør du forhøre deg med flere lokaler før du bestemmer deg for en plass. Hør om:
Se siden «invitasjoner dåp» for mer informasjon om å lage invitasjoner til navnedag.
Mange velger koldtbord, men du kan egentlig servere det du ønsker. Her er noen andre forslag:
Tips! Om du ønsker koldtbord kan du få hver gjest til å ta med en liten del til koldtbordet, og tilsammen blir det et komplett koldtbord.
Tips! Om du bestiller mat blir det stort sett levert alt for mye mat, så ikke bestill til fullt antall. Er dere 20 stykker bestiller du kanskje til 17 personer. Ta også hensyn til at barn spiser mindre, så kanskje 2 barn går som en vanlig voksen (avhengig av alder).
Du må huske å handle inn mat og drikke til selskapet. Skriv opp en handleliste, fordi det er lett å glemme noe.
Hvor mye kake en skal beregne er alltid vanskelig, men avhengig av størrelsen på kakene er 5-7 personer per kake vanlig. En må huske på at det er blitt servert mat først, og da er det begrenset hvor mye en orker av kaker. Eksempelvis om dere er 21 gjester ville det etter denne målestokken vært 3 store kaker.
Spør familien og venner om hjelp. Folk er som oftest glad for å kunne hjelpe til, og dere har mye annet som skal gjøres til navnfesten. Om du får venner til å bake er det mange som tilbyr å betale materialkostnadene de har med kaken, men gjør det om føles naturlig.
Tips! Er du bekymret over å ikke ha nok kaker, så lag en iskake og ha i fryseren. Om det begynner å bli lite kake kan iskaken taes opp og er klar til servering.
Under siden «pynte bord» finner du mer informasjon om hvordan pynte bordet til navnedagen.
Andre ting:
Bilder - Det kan være lurt å avtale med familie, venner eller fotograf om å ta bilder. Du som vert har alltid mye å fikse på selve dagen. Du bør også skriv opp en liste over bilder du ønsker, er lett å glemme på dagen. Eksempelvis generasjons bilde på begge sider, gruppebilde, osv.
Tips! Husk å ta ut smokker på bildene.
Ekstra klær til barnet - mange skifter av barnet finklærene etter bildene er tatt og over til noe mer komfortable klær.
Skriv opp planen for navnedagen med tidspunkter. Finn ut hva du må skaffe til den store dagen. Husk at selv om du har ansvaret for festen, er det ingenting i veien for å delegere bort noen arbeidsoppgaver.
En grovskisse kan se slik ut:
Tips! Ha alltid en plan b hvis noe skulle oppstå. For eksempel dårlig vær når en har planlagt å være ute.
Om du har gjort bestillinger/reservasjon må du huske å bekreftet antall gjester når endelig antall er på plass.
Du må huske å planlegge for deg selv også oppe i alt kaoset. Det er lett å glemme bort dette punktet med små barn, men husk at det vil bli tatt mange bilder denne dagen. Kanskje til og med noen som skal opp på veggen.
Skal du lage disse selv eller bestille?
Husk at det viktigste med dagen er å feire barnet, og om ting ikke skulle gå akkurat etter planen er ikke det krise. Gjør tilpasninger, og kos dere.
Lykke til :)